BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 30, 2010

Kelip kelip berkelip - kelip di Kg Kuantan

Jeti Kg Kuantan


Ahad lpas aku b`peluang mnyaksikan kelip2 yg b`kelip kelip yg sgt2 aku idamkan..dh lame aku t`ingin m`lihat kelip2 ni ble akk aku b`cerita mngenainye..misi ari tu hampir tak jd sb abg aku mcm tanak jek pi..tp ats pujukan ala2 gediks tu b`jaya jugakk.horeeyy..!!

Kami b`tolak dr umh dkt2 kul6 ptg..sb tak la jauh sgt Klg-Kuala S`ngor..kami tiba di jeti Kg Kuantan lbh kurang kul 7.15ptg ,rase nye awl lg sb suasana pon masih terang tp ketibaan kami serentak dgn 3 buah bas yg m`bawa pelancong dr Jepun..wahhh..famous nyek kelip2 kt Kg Kuantan,lpas beli tiket lepak2 dlu kt jeti,mmg kami lepaskan para pelancong ni dulu la..smbil abg aku Q di situ, aku smpat b`jln2 di tp jeti mnyaksikan aliran sg yg agak deras juga..fikiran m`layang m`igtan memori mase kecik2..hurm..dulu2 kt blkg umh pon ade kelip2..tp skrg susah nk jmpe kelip2 ni..cume beberape bln lpas seekor kelip2 telah t`sesat masuk ke bilik aku..mgkin sdg m`cari teman..ketika itu aku segera m`nutup lampu supaya cahaya si kelip2 tu nampak lbh jelas..kesian nyek..smbil2 tu aku t`igt pd lagu Si Kunang kunang nyanyian Francisca Peter..sape yg lahir zaman aku dlu mmg akn penah dgr lagu ni..aku sgt suke lagu ni mase kecik2 dulu..t`pukau dgn k`indahan kelip2 aku m`merhatikannya sehinggalah aku t`lena..sang kelip2 m`jadi peneman tido aku mlm itu..esok nya ble t`jaga kelip2 tu dh xde..eh sama la mcm lagu tu..hehehe..

Setelah segerombolan pelancong dr Japun & yg lain2 mybe dr Timur Tengah selesai naik semula ke jeti,akhirnya tiba lah giliran kami..perasan teruja mula terase ble m`jejak kaki kedlm perahu..hehehe takot pon ade sebenarnye..perahu di dayung oleh seorg pakcik & kami mula menyusuri tp sungai m`hampiri pokok Berembang,hehehe pohon Berembang ni sng cete pokok bakau yg tumbuh di persisiran sungai..

Tiba tiba aku t`paku & t`nganga m`lihat kelipan sang kelip2 yg tiba2 baru aku perasan sb asik sebuk m`mikirkan k`gayatan duduk di dlm perahu.. Subhanallah indahnya ciptaanMu..b`ribu2 mungkin b`juta2 sang kelip2 b`kelipan & cahaya nya seolah-olah m`lingkari pohon2 Berembang t`sebut,menurut kate pakcik tu t`dpt sepanjang 30km pohon2 Berembang sepanjang sg t`sebut yg akn m`galir ke laut..canteknye tak dpt diungkapkan dgn kata2..

Aku amat b`terima kasih dgn info yg diberi oleh pakcik t`sebut, beliau sgt2 ramah & tidak kedekut m`beri info b`kenaan kelip2 sesuai sgt dgn tugasnya yg m`rangkap sbg p`mandu pelancong,ape yg kami tidak ketahui diceritakan hingga kan kami semua t`kedu..hooooo macam tu..rupenyek..Menurut kate pakcik tu kelip2 yg ada di situ adalah dr spesis yg b`beza yg biase kte likat kt kg2 dulu,beliau smpat b`kolek ke tp salah sebuah pohon Berembang & m`nangkap seeokr kelip2 utk dipegang oleh Nanot,katenye biarlah anak aku dpt m`lihat sendri kelip2 takut satu ari nanti generasi2 sebayanya hanya mngenal nama shj tp tidak pernah m`lihat kelip2..spt mane info yg pernah aku baca kelip2 ini semakin diancam kepupusan,mmg agak b`lainan kelip2 t`sebut & cahaya nya juga sgt2 b`beza dr kelip2 yg biasa kte lihat..

Rupanya kehadiran kelip2 di pohon Berembang itu adalah dgn tujuan utk mngawan..ooo mcm tu ek..sang jantan akn b`kelip 3x sesaat b`banding sang betina sekali sesaat utk menarik p`hatian kelip2 betina..sgt m`narik info itu..siang ari kelip2 berada di dlm kaw hutan dan m`cari mkanan di kawasan tanah,mereka hanya b`kampung di pohon Berembang pada malam hari utk mngawan..al-kisahnya..dan jangka hayat kelip2 adalah dlm masa 2-3 bln shj,setelah b`telur sang kelip2 ini akn mati dan b`mula la episod yg seterusnya oleh bakal2 kelip2 yg m`injak dewasa..begitulah kitar hidup sang kelip2 yg hanya Tuhan shj yg Maha Pencipta yg m`jadikan sedemikan rupa dgn k`cantikan kelipan yg b`sinar2..

Setelah sesi b`kolek selesai,kami terus pulang ke destinasi..balik la ape lg..hehehe dan keindahan cahaya kelip2 tidak akn aku lupakan sepanjang hidup..semoga hidup ini lebih kte hargai spt mane kte m`hargai kehadiran sang kelip2...Ok kt cni ade attch sebhgian dr gambar2 kami di sana ttp kami tidak dpt m`focus gambar kelip2 krana cahaya kelip2 tidak dpt di snap dgn sebarang kamera walau secanggih mana pon..dasyat kan..itulah keajaiban ciptaan Tuhan so keindahan kelipan cahaya sang kelip2 t`sebut hanya dpt dilihat oleh pandangan mata..Subhanallah..

Latar belakang jeti..air mngalir deras..



Para petugas sdg bersedia di jeti utk para penumpang..



Dpn jeti..baru beli tiket...hehehe lame nye nk Q



With Nanot..suka ble tgk dier seronok m`lihat k`ajaiban sang kelip2


video

Ok ni la lagu Si kunang kunang..layan..