BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 28, 2009

Igt 5 perkara..sebelum 5 perkara..

3 ari lpas aku demam..mule2 nk demam tu aku dh rase sakit2 kepale,sakit2 sendi mase tu baru beberape hari b`puase..baru plan tanak tggal pose jadik aku tahan smpai wktu b`buke baru nk mkn ubat,ble sampai waktu b`buke aku dh tak lalu nk mkn,jln pon dh tak larat lpas jek m`jamah sedkit utk m`alas perut aku terus amik ubt..Akibat m`nahan tanak miss pose ari tu aku t`pakse manahan sakit yg aku rase aduhaii..seksanye ble tak sedap badan...Xpe la aku yg nak tanggung risiko kan..Haa ambek..

Dlm aku dok rehat2 badan sambil baring2 aku t`igt sabda Rasulullah SAW yg m`igat kan aku pd lagu nasyid kumpulan Raihan yg benar2 m`insafkan aku..Antara yg t`ngiang-ngiang ditelinga aku mase aku t`baring lesu tu :

Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara :

  • Sehat sebelum sakit.
  • Kaya sebelum miskin,
  • Muda sebelum tua,
  • Lapang sebelum sempit.
  • Hidup sebelum mati.
Ape yg m`buatkan aku t`manggu pd mase aku t`lantar mase tu..Sekarang aku Muda..Ya..satu hari nnti pasti aku akn Tua..tp itupon kalu aku Hidup sebelum aku Mati di waktu aku muda....Hemm..Aku t`igt balik..ari ni aku sakit..tp semalamnya aku sehat walafiat..aku boleh b`jalan..ketawa..Pi pasar Ramadan jln2.. tp ari ni aku hanya t`baring lemah tak b`maya..Masa jln2 kt pasar Ramadan tu aku nampak ade sesetengah org m`makai topeng muke ble brada di tmpt2 awam utk m`ngelakkan H1N1..Hati aku t`detik alangkah b`tuahnya aku & ahli keluargaku sihat ketika ini..dan aku b`tanya dlm hati juga dh lame aku tak sakit,kesian pd org2 yg sakit spt demam,selesema dan sebagainya...Aku kira2 dlm thn ni aku belum penah sakit spt demam..sb aku tau penangan demam ni mcm mane..mcm ni la rase nya...Uwaaaaa!!! Pengajaran buat aku..

Dh masuk bln8 thn ini baru aku terasa sakit yg sampai tak larat bdn .Abes ubt sume aku telan tak tggal ckit pon tak ckup aku beli kat kedai.Aku mmg begini jarang sakit ttp ble sekali dtg demam smpai tak larat bgn.Semua aku anggap ujian dr Allah..Alhamdulilah aku b`ansur sihat tp sememangnya tiada siapa bole m`agak kuasa Tuhan yg Maha Esa bila Dia m`uji kita..Wlaupun t`detik ape2 di dalam hati tetapi ape pun kalu nk jadik tetap juge akan jadik..Kun Faya Kun.. Sape2 pon tak bole menafikannya..Subhanallah...

0 comments: